СХВАЛЕНО Протокол педагогічної ради від ____ ____________2020р. № _______________ ЗАТВЕРДЖУЮ Директор Cадківської ЗОШ І-ІІ ступенів Бердичівської районної ради Житомирської області І.В.Тринчук ____ ____________ 2020р.

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

Садківської загальноосвітньої школи І – ІІ ступенів

Бердичівської районної ради Житомирської області

2020 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до освітньої програми Садківської ЗОШ І-ІІ ступенів Бердичівської районної ради Житомирської області

1.Мета освітньої програми:

- реалізація предметного і надпредметного змісту навчання, що забезпечує розвиток здібностей дитини, становлення її як повноцінної, соціально активної, конкурентоздатної особистості, яка володіє ключовими компетентностями (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність);

- забезпечення діяльнісної спрямованості навчання, яке передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практичну його спрямованість;

- реалізацію в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків;

- наскрізних ліній, що є засобом інтеграції ключових і загальнoпредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів;

- зосередження педагогічного колективу на цілеспрямованості, системності і єдності діяльності в змісті освіти.

2.Нормативно-правове забезпечення:

- Державний стандарт початкової освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 87;

- Державний стандарт початкової загальної освіти, затверджений Постановою кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462;

- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений Постановою кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1392;

- Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти І ступеня, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 року № 407;

- Типова освітня програма розроблена під керівництвом ШиянаР.Б. 1-2 клас, затверджена наказом Міністерством освіти і науки України від 21.03.2018 року № 268;

- Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня,затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 року № 405;

3.Термін реалізації: 2020–2021 н.р.

4.Структура програми:

1 розділ –початкова освіта,

2 розділ –базова середня освіта,

Кожна з них визначає:

1. Загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення.

2. Очікувані результати навчання учнів.

3. Рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

4. Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.

5.Напрямки реалізації.

Згідно з чинним законодавством організувати освітній процес відповідно до рівнів типових освітніх програм двох ступенів навчання:

І ступінь – початкова освіта тривалістю чотири роки;

ІІ ступінь – базова середня освіта тривалістю п’ять років.

1.При реалізації освітньої програми забезпечити:

- Логічну послідовність вивчення предметів, що розкривається у відповідних навчальних програмах;

- рекомендовані форми організації освітнього процесу, основними формами якого є різні типи уроку: формування компетентностей; розвитку компетентностей; перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей; корекції основних компетентностей; комбінований урок. Також рекомендованими формами організації освітнього процесу є екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо;

- використання в освітньому процесі сучасних інноваційних технологій, систем (методик) навчання;

- науково-дослідницьку діяльність, участь у проектах;

- роботу з обдарованими дітьми.

2.Здійснити навчально-методичне забезпечення освітнього процесу, зокрема підручниками та навчальними посібниками, схваленими Міністерством освіти і науки України.

3.Спрямувати освітній процес на задоволення потреб учнів у виборі програм навчання.

4.Запровадити в освітній процес школи сучасні технології навчання, зокрема: проектні, інформаційно-комунікаційні, критичного мислення, інтерактивні технології, рейтингового оцінювання, окремі освітні тренди.

5.Враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальні освітні потреби учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення сформувати варіативну складову навчального плану, спрямувати її на підсилення предметів інваріантної складової, запровадження факультативів, курсів за вибором, що розвивають індивідуальну орієнтованість особистості та формують її всебічний розвиток.

6.Реалізувати навчання за наскрізними лініями через: організацію розвивального освітнього середовища, роботу в проектах, позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.

7.Врахувати вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.

6.Контроль і корекція.

- реалізувати проект «Шкільний моніторинг як інструмент системи внутрішнього забезпечення якості освіти»;

- виробити критерії оцінки реалізації освітньої програми.

7.Принципи реалізації освітньої програми:

- забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;

- забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності;

- забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування;

- науковий характер освіти;

- цілісність і наступність системи освіти;

- прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень;

- відповідальність і підзвітність закладів освіти перед громадами;

- інтеграція з ринком праці;

- нерозривний зв’язок із світовою та національною історією, культурою, національними традиціями;

- свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності;

- гуманізм;

- демократизм;

- єдність навчання, виховання та розвитку;

- виховання патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій;

- формування усвідомленої потреби в дотриманніКонституціїта законів України, нетерпимості до їх порушення;

- формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками;

- формування громадянської культури та культури демократії;

- формування культури здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля;

- невтручання політичних партій в освітній процес;

- невтручання релігійних організацій в освітній процес (крім випадків, визначених Законом України «Про освіту»).

РОЗДІЛ1

ПОЧАТКОВА ОСВІТА

1.Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1 класу НУШ
(1 цикл) визначено 805 годин/навчальний рік.

Відповідно до робочого навчального плану для початкової школи з навчанням українською мовою 1 класу, розробленого на підставі типової освітньої програми початкової освіти під керівництвом О. Я. Савченко

Робочий навчальний план

(1 клас) на 2020-2021 н. р.

Наказ МОН України від 21.02.2018 № 87 у редакції КМ України

від 24.07.2020 року (додаток 12)

Назва освітньої галузі Навчальні предмети Кількість годин на тиждень (рік) у класах
1
Мовно-літературна Українська мова 5/175
Німецька мова 2/70
Математична Математика 3/105
Я досліджую світ (природнича, громадянська й історична, соціальна, здоров’язбережувальна галузі) Я досліджую світ 2/70
Технологічна Дизайн і технології 0,5/17
Інформатична Інформатика
Мистецька Образотворче мистецтво 0,5/17
Музичне мистецтво 1/35
Фізкультурна Фізична культура 1/35
Усього 15
Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня 20/700
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) 15/525

- здійснено розподіл навчального навантаження на тиждень;

- встановлено погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання;

- визначено гранично допустиме тижневе навантаження учнів, що забезпечує реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87, через окремі предмети.

Інтегровано вивчається навчальний предмет «Я досліджую світ». При вивченні інтегрованого предмету «Я досліджую світ» здійснюється розподіл годин між освітніми галузями: мовно-літературна – 2; математична – 1; природнича, технологічна, інформатична, соціальна і здоров’язбережна громадянська та історична – разом 4 – для 1 класу. На розширення спектра пізнання дитини, формування цілісного сприйняття світу спрямована варіативна складова навчального плану, введено курси за вибором «Логіка», індивідуальні консультації та групові заняття.

Відповідно до чинного законодавства при визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативна тривалість уроків у 1 класі – 35хвилин.

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 2 класу НУШ
(1 цикл) визначено 875 годин/навчальний рік.

Відповідно до робочого навчального плану для початкової школи з навчанням українською мовою 2 класу, розробленого на підставі типової освітньої програми початкової освіти під керівництвом О. Я. Савченко

Робочий навчальний план

(2 клас) на 2020-2021 н. р.

Наказ МОН України від 21.02.2018 № 87 у редакції КМ України

від 24.07.2020 року (додаток 12)

Назва освітньої галузі Навчальні предмети Кількість годин на тиждень (рік) у класах
2
Мовно-літературна Українська мова 3,5+0,5/122,5+17,5
Читання 3,5+0,5/122,5+17,5
Німецька мова 3/105
Математична Математика 4/140
Я досліджую світ (природнича, громадянська й історична, соціальна, здоров’язбережувальна галузі) Я досліджую світ 3/105
Технологічна Дизайн і технології 1/35
Інформатична Інформатика 1/35
Мистецька Образотворче мистецтво 1/35
Музичне мистецтво 1/35
Фізкультурна Фізична культура 3/105
Усього 22+3/ 770+105
Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня 22/770
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) 25/875

Відповідно до наказу МОНУ від 20.04.2018р. №407 закладом освіти визначено загальний обсяг навчального навантаження для учнів 3 – 4-х класів - 1820 годин/навчальний рік:

- для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік,

- для 4-х класів – 910годин/навчальний рік.

На підставі цього наказу навчання в 3-4 класах закладу освіти здійснюється за навчальним планом спеціалізованої школи з українською мовою навчання.

Робочий навчальний план

(3 – 4 класи) на 2020-2021 н. р.

Наказ МОН України від 20.04.2018 № 407 (таблиця 1)

Освітні галузі Навчальні предмети Кількість годин на тиждень у класах
3 4 (інд.) Всього
Мови і література Українська мова 3,5 3,5 7
Читання 3,5 3,5 7
Німецька мова 2 2 4
Математика Математика 4 4 8
Природознавство Природознавство 2 1 3
Суспільствознавство Я у світі 1 1 2
Мистецтво Музичне мистецтво 1 1 2
Образотворче мистецтво 1 0,5 1,5
Технології Трудове навчання 1 0,5 1,5
Інформатика 1 0,5 1,5
Здоров’я і фізична культура Основи здоров’я 1 0,5 1,5
Фізична культура** 3 2 5
Усього 21+3 18+2 39+5
Додаткові години для вивчення інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять: 2 2
Риторика 1 1
Абетка театрального мистецтва 1 1
Гранічно допустиме навантаження на учня 23 23 46
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) 26 20 46

З 1 вересня 2020 року продовжиться впровадження нового Державного Стандарту початкової освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 87.

На виконання Державних стандартів освіти (забезпечення викладання навчальних предметів інваріантної складової, які передбачені Типовими навчальними планами), робочий навчальний план школи включає інваріантну складову, сформовану на державному рівні та варіативну складову, у якій передбачені додаткові години на предмети та курси за вибором, факультативи, індивідуальні та групові заняття для роботи з обдарованими учнями та тими, які потребують підвищеної педагогічної уваги.

Години варіативної складової розподіляються таким чином:

- у 3 класі з метою забезпечення Державного стандарту початкової загальної освіти (освітня галузь «Мови і літератури») та виконання навчальної програми у повному обсязі предмет «Риторика» викладатиметься 1 година на тиждень зваріативної складової робочого навчального плану.

- у 3 класі з метою забезпечення Державного стандарту початкової загальної освіти (освітня галузь «Мистецтво») та виконання навчальної програми у повному обсязі предмет «Абетка театрального мистецтва» викладатиметься 1 година на тиждень зваріативної складової робочого навчального плану.

Зорієнтовано роботу вчителів на забезпечення інтеграції змісту предметів «Фізична культура» та «Основи здоров'я» у зміст всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчального плану.

Години, передбачені для фізичної культури, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів.

Відповідно до Загальних положень типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня, затверджених наказом МОНУ від 20.04.2018р. №407, освітню програму укладено за такими освітніми галузями: мови і літератури (мовний і літературний компоненти), математика, природознавство, суспільствознавство, мистецтво, технології, здоров'я і фізична культура; до предметів, які вивчаються в початковій школі закладу відносяться: українська мова, іноземна мова, математика, природознавство, я у світі, мистецтво, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, трудове навчання, інформатика, основи здоров’я, фізична культура.

Зміст предметів, які вивчаються в початковій школі, закладений в переліку навчальних програм для учнів закладів загальної середньої освіти І ступеня (затверджених наказом МОН від 29.05.2015 № 584).

Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.

Відповідно до чинного законодавства при визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативна тривалість уроків у 2 – 4 класах – 40хвилин.

2.Очікувані результати навчання та формування

компетентностей учнів

Освітня програма спрямована на реалізацію мети та завдань освітніх галузей, визначених у Державному стандарті початкової загальної освіти, що забезпечує формування у молодших школярів ключових компетентностей, які реалізуються через уміння вчитися,здатність логічно міркувати, уміння критично мислити, готовність розв’язувати проблеми із застосовуванням досвіду практичної діяльності для вирішення повсякденних задач, уміння працювати в команді тощо. Крім того, навчання в 1 – 4 класах сприятиме виробленню в учнів передумов самостійного пошуку й аналізу інформації, фінансової грамотності та підприємницьких навичок.

Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.

Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Тому доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Формуванню ключових компетентностей сприяє та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.

3. Форми організації освітнього процесу

Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня педагогічний колектив запроваджує такі форми організації освітнього процесу:

· різні типи уроків:

· екскурсії,

· віртуальні подорожі,

· спектаклі,

· квести, які вчитель організує у межах уроку або в позаурочний час.

4.Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою

У відповідності до Закону України «Про освіту» початкова освіта здобувається, як правило, з шести років.

Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року. Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року не виповнилося шести років, можуть розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, якщо їм виповниться шість років до 1 грудня поточного року. Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку. Розроблено програму шкільного моніторингу внутрішнього забезпечення якості освіти, яка включає такі компоненти:

КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Педагогічні працівники* Необхідно (осіб) Фактично (осіб) Відсоток від необхідного
1 2 3 4
Усього педагогічних працівників 3 3 100
з них:
мають відповідну освіту 3 3 100
працюють у навчальному закладі за сумісництвом - - -

РОЗДІЛ2

БАЗОВА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

(Впровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1392).

Програма розроблена відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 20.04.2018 року №405 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня».

Програмою передбачено:

1. Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.

1.1. Навчальний план з українською мовою навчання

(Таблиця 10 до Типової освітньої програми)

Освітні галузі Навчальні предмети Кількість годин на тиждень у класах
5 6 7 (інд.) 8 9 5 - 9
Мови і література Українська мова 3,5 3,5 2,5 2 11,5
Українська література 2 2 2 2 8
Німецька мова 3 2 2 2 9
Англійська мова 2 2 2 2 8
Зарубіжна література 2 2 2 2 8
Суспільствознавство Історія України 1 1 1 1,5 4,5
Всесвітня історія - 1 1 1 3
Основи правознавство - - - - -
Мистецтво* Музичне мистецтво 1 1 1 - 3
Образотворче мистецтво 1 1 1 - 3
Мистецтво - - - 1 1
Математика Математика 4 4 - - 8
Алгебра - - 2 2 4
Геометрія - - 2 2 4
Природознавство Природознавство 2 - - - 2
Біологія - 2 2 2 6
Географія - 2 2 2 6
Фізика - - 2 2 4
Хімія - - 1,5 2 3,5
Технології Трудове навчання 2 2 1 1 6
Інформатика 1 1 1 2 5
Здоров’я і фізична культура Основи здоров’я 1 1 1 1 4
Фізична культура** 3 3 3 3 12
Разом 25,5+3 27,5+3 29+3 29,5+3 111,5+12
Додатковий час на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації 2,5 3,5 3,5 9,5
Факультативи
Юний географ-краєзнавець 1,5 1 2.5
Географія рідного краю 0,5 0,5
Основи християнської етики 1 1 1 3
Уроки з охорони довкілля 1 1 2
Зелена архітектура шкільного подвір’я 0,5 0.5
Музичне мистецтво і сучасність 1 1
Гранично допустиме навчальне навантаження 28 31 32 33 124
Всього ( без урахування поділу класу на групи) 28+3 31+3 29+3 33+3 121+12

Навчальний план вміщає зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів

Варіативна складова навчальних планів:

- відповідно до рекомендацій обласного управління освіти та науки, районного відділу освіти, з метою ознайомлення учнів з основами християнської моралі як фундаменту загальнолюдських цінностей, формуванню свідомої та відповідальної особистості учня на основі християнських духовних, моральних та культурних цінностей, створення належних морально-етичних умов для самопізнання, самореалізації впроваджено спецкурс «Основи християнської етики» в 5,6,8 -х кл. по 1 год;

- факультативний курс «Уроки з охорони довкілля» у 5-6 класах (1 год) з метою формування в учнів екологічної культури і розумного та дбайливого ставлення до довкілля, збереження природних ресурсів;

- факультативний курс «Зелена архітектура шкільного подвір’я» у 8 класі (0,5год) з метою формування екологічної культури, розвитку креативного мислення, виховання естетичного смаку, та інтересу до вивчення рослин;

- факультативний курс «Географія рідного краю» у 5 класі (0,5 год.) з метою формування уявлення про рідний край, як один із регіонів України та набуття географічних знань й умінь, які закладають основи екологічної культури школяра;

- факультативний курс «Юний географ - краєзнавець» у 6 класі (1,5 год.) та 8 класі (1год.) з метою розвитку пізнавальних інтересів до об’єктів і процесів навколишнього світу;

- факультативний курс «Музичне мистецтво і сучасність» у 8 класі (1год.) з метою розвитку музично-естетичних здібностей.

- індивідуальні заняття та консультації.

Враховуючи матеріально-технічну базу навчального закладу предмет «Фізична культура» реалізується за рахунок модулів, які визначені шляхом анкетування учнів та погоджені на засіданні методичного об’єднання :

Варіативні модулі з фізичної культури

Клас Модулі
5 Легка атлетика,гімнастика,настільний теніс,футбол
6 Легка атлетика,гімнастика,настільний теніс,футбол
7 Легка атлетика,гімнастика,настільний теніс,футбол
8 Легка атлетика,гімнастика,настільний теніс,футбол

Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків встановлена відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту" .

Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі.

2. Очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм для учнів закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (затверджені наказами МОН України (затверджені наказами МОН від 07.06.2017 № 804 та від 23.10.2017 № 1407).

Перелік навчальних програм

для учнів закладів загальної середньої освіти ІІступеня

Інваріативна складова

№ з/п Клас Назва програми Автор видавництва Коли і ким надано гриф
Початкові класи
1. 5-11 Українська мова МОН України 2017
2. 5-11 Українська література МОН України 2017
3. 6-11 Біологія та екологія МОН України 2017
4. 6-11 Всесвітня історія МОН України 2017
5. 5-11 Географія МОН України 2017
6. 5-11 Зарубіжна література МОН України 2017
7. 5-11 Інформатика МОН України 2017
8. 5-11 Історія України МОН України 2017,зі змінами 21.02.2019р.
9. 5-11 Математика МОН України 2017
10. 8-11 Мистецтво МОН України 2017
11. 5-9 Основи здоров’я МОН України 2017
12. 5 Природознавство МОН України 2017
13. 5-11 Трудове навчання МОН України 2017
14. 7-11 Фізика та астрономія МОН України 2017
15. 5-11 Фізична культура МОН України 2017
16. 7-11 Хімія МОН України 2017
17. 5-11 Іноземні мови МОН України 2017

Варіативна складова

№ з/п Клас Назва програми Автор видавництва Коли і ким надано гриф
1. 5,6,8 Основи християнської етики МОН України 2017
2. 6,8 Юний географ краєзнавець. Програма факультативного курсу. МОН України 2017
3. 5 Географія рідного краю Програма факультативного курсу. МОН України 2017
4. 5,6 Уроки з охорони довкілля. Програма факультативного курсу. МОН України 2017
5. 8 Зелена архітектура шкільного подвір’я. Програма факультативного курсу. МОН України 2017
6. 8 Музичне мистецтво і сучасність МОН України 2017

Результати навчання повинні зробити внесок у формування ключових компетентностей учнів:

№ з/п Ключові компетентності Компоненти
1 Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас. Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань. Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем
2 Спілкування іноземними мовами Уміння:здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування. Ставлення:критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов. Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.
3 Математична компетентність Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях. Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів. Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації
4 Основні компетентності у природничих науках і технологіях Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями. Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
5 Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень. Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач. Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів
6 Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість. Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності. Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії
7 Ініціативність і підприємливість Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання. Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших. Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)
8 Соціальна і громадянська компетентності Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані. Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією. Навчальні ресурси: завдання соціального змісту
9 Обізнаність і самовираження у сфері культури Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо). Ставлення:культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства. Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва
10 Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання. Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природних ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо. Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя

Педагогічному колективу закладу освіти приділити значну увагу організації навчання через наскрізні лінії, які є засобом інтеграції ключових і загально предметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів, а також соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях:

Реалізація навчання за наскрізними лініями:

Напрямки Зміст
організація навчального середовища формування духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
окремі предмети · впровадження інтерактивних методів навчання з використанням компетентнісного підходу (урок-квест, кейс-урок, інтегрований урок, бінарний урок,); · реалізація надпредметних, міжкласних та загальношкільних освітніх проектів; · систематичне проблемне навчання на основі ускладнених міжпредметних та надпредметних тем
робота в проектах «Рівні можливості» «Моральний вчинок» «На шляху до Європи»
позакласна навчальна робота організація тематичних днів та тижнів, пізнавальні квести, флешмоби
Коротка характеристика
Екологічна безпека й сталий розвиток Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.
Громадянська відповідальність Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Вивчення окремого предмета має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень.
Здоров'я і безпека Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище. Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.
Підприємливість і фінансова грамотність Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.

3.Рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти внутрішнього забезпечення якості освіти

Основними формами організації освітнього процесу вважати різні типи уроку:

- формування компетентностей;

- розвитку компетентностей;

- перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;

- корекції основних компетентностей;

- комбінований урок.

Також формами організації освітнього процесу є екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо.

Форми організації освітнього процесу уточнюються та розширюються у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.

З метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей створити умови для проведення навчально-практичних занять з різних предметів як функції перевірки та оцінювання досягнення компетентностей учнів. Спрямувати роботу вчителів на проведення занять в малих групах, бригадах і ланках (у тому числі роботу учнів у парах змінного складу) за умови, що окремі учні виконують роботу бригадирів, консультантів, тобто тих, хто навчає малу групу.

Розроблено програму шкільного моніторингу внутрішнього забезпечення якості освіти, яка включає такі компоненти:

КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Педагогічні працівники* Необхідно (осіб) Фактично (осіб) Відсоток від необхідного
1 2 3 4
Усього педагогічних працівників 13 13 100
з них:
мають відповідну освіту 13 13 100
працюють у навчальному закладі за сумісництвом - 2 100
Кiлькiсть переглядiв: 225

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.